Film 3 «Fra tvekamp til tillit» om Landsloven og kristenretten
Fagsjekk har laget 3 animasjonsfilmer om kristenretten og Landsloven som begge har jubileum i 2024. I tredje film «Fra tvekampn til tillit» lærer vi om grunnleggende verdier det norske samfunnet er bygd på.
Spørsmål til filmen
- Hvilket substantiv på H bruker vi om en vond handling som noen gjør for å ta igjen på noen andre? Dette ble forbudt i Landsloven.
- Hvordan ønsket Magnus at de skulle løse konflikter i stedet?
- Tenk deg at vikingen Arne gjorde noe vondt mot vikingen Jon og at hevn var vanlig. Var Arne den eneste personen Jon kunne hevne seg på?
- Kristenretten og Landsloven har begge jubileum i 2024. Hvor mange år fyller hver av dem?
Refleksjon
- Hvilke likheter ser du mellom tankene bak kristenretten og Landsloven?
- Hvor viktig mener du det er at lover er like for fattige personer og rike personer?
- Hva betyr «æreskultur» og finner vi eksempler på det i dag?
- Når noen stjeler fra deg, kan du forsøke å løse det i en rettssak. Der kan den anklagede erkjenne seg skyldig, eller argumentere for sin uskyld, og få en dom etter norsk lov, eller bli frifunnet. Vi ser likevel at noen i stedet vil løse dette ved å ta igjen – hevne seg – på personen selv, eller på noen i familien eller gruppa. Hvem er det da som bestemmer hvilke regler og normer som gjelder og hvordan kan det bli et samfunnsproblem?
- I dag er Norge et av landene hvor flest stoler mest på hverandre. Vi har tillit til at lovene er rettferdige og stoler på at andre følger dem. Er dette (denne normen) noe som kan endre seg med tiden og hvordan?
- Har du noen eksempler på hvordan straffedømte får hjelp til å komme tilbake til samfunnet? Hvorfor ønsker samfunnet å hjelpe de kriminelle?
- Tenk deg at Olav den hellige og Magnus Lagabøte fikk reise med tidsmaskin fram til 2024. Hva tror du de ville ment om samfunnet vårt i dag? Gi to positive eksempler og to negative eksempler.
Rollespill
Velg mellom rollespill A eller B.
A: Velg hvem som skal være sterke krigere som slåss. La en spille rollen til kong Magnus som avbryter slåssingen og forklarer den nye loven.
B: Lag et rollespill der to familier fra ulik slekt forbyr barna å leke sammen fordi slekten ligger i strid med hverandre. Finn en avslutning der slektene slutter fred med hverandre.
Kompetansemål
Utvalgte kompetansemål for 5.-7. trinn og 8.-10. trinn for Samfunnsfag og KRLE
- reflektere over hvorfor konflikter oppstår, og drøfte hvordan den enkelte og samfunnet kan håndtere konflikter
- utforske ulike sider ved mangfold i Norge og reflektere over menneskers behov for å være seg selv og for å høre til i fellesskap
- drøfte hva likeverd og likestilling betyr for et demokrati, og utvikle forslag til hvordan man kan motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering
- gi eksempler på hva lover, regler og normer er, og hvilken funksjon de har i samfunnet, og reflektere over konsekvenser av å bryte dem
- utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning