Øvelse i kritisk tenkning kan starte med tre spørsmål som også er egnet for dybdelæring.
1. Er fakta riktig?
2. Er de satt i rett sammenheng?
3. Er det viktige fakta som er utelatt?
La oss hente noen eksempler fra en mye brukt lærebok på kristne grunnskoler, «Troens vei – kristendommen før og nå», for 5.-7. klasse.
I boken kan vi lese at «Paven i Roma fikk større og større makt. Han var både åndelig leder og politiker. Det var viktig at det var en sterk leder i Roma, spesielt da muslimene tok Jerusalem og sperret inngangen til de hellige stedene der. Det skjedde på 700-800-tallet.»
For å vurdere dette, må vi stille gode spørsmål – og undersøke med kilder.
1. Er fakta riktig?
- Sjekk årstallene
Kilder viser at muslimer erobret Jerusalem på 600-tallet, men ikke sperret adgangen til kristnes hellige steder spesielt mye før 1000-tallet, selv om iḫšididene gjorde det på midten av 900-tallet)
- Hvor stor makt hadde paven på denne tiden?
Kilder viser at paven stort sett hadde lite makt på 7-800-tallet. I Italia bestemte i stor grad fyrstene – først på 1000-tallet begynte pavene for alvor å løsrive seg fra å være underlagt den verdslige makten.
- Hvor viktig var det for Midt-Østen med en sterk leder i Roma på 7-800-tallet?
Ikke helt uviktig, men langt viktigere med sterke ledere nærmere de arabiske kjerneområdene i Midt-Østen.
2. Er de satt i rett sammenheng?
- Hvilke åndelige og verdslige ledere var involvert og hvem var de mektigste?
Kirkelederne var de fem patriarkene i Konstantinopel, Antiokia, Jerusalem, Alexandria og Roma (paven). Paven var mindre mektig enn de øvrige frem til 1000-tallet. Blant kristne var den viktigste verdslige lederen keiseren i Østromerriket.
3. Er det viktige fakta som er utelatt?
- Hvilke områder hadde mest å gjøre med muslimene?
Kort sagt det østromerske – bysantinske – keiserriket med hovedstad i Konstantinopel der verdens største kirke var. Keiserens soldater og flåte var avgjørende for å ha en maktbalanse som gjorde at pilegrimer kunne besøke Jerusalem i fredstid.
- Hvem var de åndelige lederne i Jerusalem?
Ikke paven.
- Hvor mye hadde paven å si på denne tiden?
Ganske lite.
Konstruktiv og kritisk tenkning
Disse spørsmålene og kommentarene i parentes gir ikke hele sannheten, men viser hvor viktig det er med konstruktiv og kritisk tenkning rundt selv ganske enkle påstander i læremidler og populærvitenskap.
Det betyr ikke at denne læreboken er dårlig, men viser at vi finner feil og forvirrende fremstillinger også i lærebøker laget spesielt for kristne skoler.